De ontwikkelaars van Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 hebben een nieuwe Dev Diary en bijhorend beeldmateriaal vrijgegeven, waarin ze dieper ingaan op de spelwereld en de regels van de Masquerade in Seattle.

Seattle is een gevaarlijke plek voor Kindred, en het naleven van de Masquerade is essentieel om onopgemerkt te blijven. Deze fundamentele regel, gekend van de bordspelen en van andere games uit de Vampire: The Masquerade-franchise, verbiedt vampiers om hun ware aard te onthullen aan stervelingen. Elke overtreding, of het nu een ongecontroleerde voedbeurt is of het gebruik van bovennatuurlijke krachten in het openbaar, kan grote gevolgen hebben. In een tijdperk van sociale media en fake news kunnen sommige misstappen misschien over het hoofd worden gezien, maar de Camarilla en de Anarchs nemen geen enkel risico. De Sheriff, Phyre, is verantwoordelijk voor het handhaven van de orde en moet ervoor zorgen dat de Masquerade intact blijft, zeker nu verschillende facties de chaos proberen te benutten om de machtsbalans in de stad te verstoren.
In Bloodlines 2 moet de speler de Masquerade handhaven om te overleven. Een speciale meter op het scherm houdt bij hoe zichtbaar je acties zijn. Een open oogpictogram betekent dat iemand je in de gaten houdt, terwijl balken rond het oog aangeven hoe ernstig je de regels schendt. Kleine overtredingen, zoals abnormaal hoog springen, verhogen de spanning, maar grotere misstappen, zoals openlijk bloed zuigen of gewelddadige krachten gebruiken, kunnen ertoe leiden dat de politie of zelfs de Camarilla ingrijpt. Spelers kunnen proberen getuigen te elimineren of hun herinneringen te manipuleren, maar te veel aandacht trekken kan desastreuze gevolgen hebben.

De spelwereld bestaat uit vijf districten: Uptown, Downtown, Chinatown, Financial en Industrial. Elk gebied heeft zijn eigen atmosfeer en bijhorende gevaren, van drukke straten tot verlaten fabrieken. De stad is één naadloos geheel zonder kunstmatige grenzen, waardoor spelers vrij kunnen verkennen, jagen en zich verstoppen. Bekende locaties uit Seattle zijn aanwezig, maar met een duistere, vampirische twist. Hier gelden andere wetten: wie zich niet discreet gedraagt, kan al snel zelf opgejaagd worden.
Bloed zuigen (feeding) speelt een cruciale rol in het spel en kent meerdere methoden. Naast gewelddadige voedingsbeurten tijdens gevechten, is er ook sociale feeding, waarbij de speler op een subtiele en strategische manier slachtoffers benadert. Dit proces is intiemer en levert meer voordelen op, maar vereist zorgvuldige planning. Het kiezen van de juiste prooi en locatie is essentieel, want een verkeerde zet kan leiden tot paniek, politie-ingrijpen en mogelijk een breuk in de Masquerade. In de verschillende districten bevinden zich uiteenlopende doelwitten, van zakenmensen in de Financial District tot nachtbrakers in Chinatown en daklozenkampen in Downtown. De manier waarop een speler te werk gaat, hangt af van hun speelstijl, de vaardigheden van hun personage, én het decor.
De spelwereld is namelijk een altijd veranderend jachtterrein, waar de balans tussen agressie en subtiliteit de sleutel tot overleven vormt. Wie zich te veel laat gaan, roept problemen over zichzelf af. Wie te voorzichtig is, mist kansen. Meer details over dit alles kun je terugvinden op de officiële webpage van de game.