Another’s Crab Treasure is de tweede game die ontwikkelaar en uitgever Aggro Crab zelf ontwikkelde, na het in 2020 prima ontvangen Going Under. Daarnaast publiceerden ze in 2021 Subway Midnight. Het ziet er echter naar uit dat Another Crab’s Treasure hun meest succesvolle game tot dusver zal worden. Het spel lanceerde op 25 april voor Nintendo Switch, pc, Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4 en 5. Voor deze review werd de pc-versie gespeeld.
Even simpel als Kril zelf, maar net daardoor het gepaste plot
Another Crab’s Treasure begint in ieder geval hilarisch, en zal dat ook vaak blijven. In opdracht van de hertogin wil de Loan Shark dat Kril, een kleine heremietkrab (ook wel heremietkreeft genoemd), belastingen aan haar betaalt om op het grondgebied te mogen blijven vertoeven. Kril blijkt echter niet het meest snuggere zeedier dat je ooit in-game tegenkwam, en snapt helemaal niets van wat de Loan Shark hem staat te vertellen. Hierdoor loopt het al heel snel mis in de communicatie tussen beide, met als gevolg dat de haai Krils schelp dan maar in onderpand neemt. De nu naakte Kril kan daardoor wel eindelijk springen, en bijgevolg breekt de spelwereld open.
Vaak hilarisch.
Na het op een lopen te moeten zetten voor een bende vijandige krabben, doet het lineaire plot nog eens zijn zegje over de voldongen feiten, en over wat er nu dient te gebeuren. Kril moet op schattenjacht gaan om voldoende rijkdom te verzamelen om zijn schelp ooit terug te kunnen kopen van de Loan Shark, en zo ook zijn grondbelasting te kunnen betalen. Tot hij zijn oorspronkelijke schelp terug heeft, moet Kril zich maar zien te behelpen met tijdelijke schelpen welke dienen als schild, zoals blikjes en bananenschillen.
Humor is nooit ver weg, originaliteit in de mechanics daarentegen …
De voice acting klinkt tijdens deze beginfase best veelbelovend, zowel naar kwaliteit toe, als wat de humoristische kant ervan betreft. Daarna duurt het wel een poosje vooraleer je terug een personage ontmoet met een ingesproken stem. Desondanks blijft het spel er geregeld wel in slagen om, zelfs via de tekst, minstens een glimlach op je lippen tevoorschijn te toveren.
Minder verrassend qua mechanics.
Wat de controls en game mechanics in deze game betreft, zijn er wat minder verrassingen te beleven. Een Skill Tree, Melee Attacks, Charged Attacks, Enemy Locking, Heal, Dodge, Spells én zelfs een Grapple Hook: al deze bekenden zijn ook in deze game van de partij. De besturing is weliswaar erg responsief, en tevens leuk is dat de magic varieert naargelang het type schild je draagt. Naast al dat vechten, wordt verzamelen eveneens snel een kernelement van de gameplay. Er zijn diverse upgrades te vinden voor je krab, zoals Bloodstar Limbs en Stowaways, maar het meest zul je Microplastics nodig hebben. Met deze kun je immers je vaardigheden uitbreiden in de vele Moon Snail Shells, waar Kril ook wat kan rusten om zo zijn health terug op te krikken. In deze Respawn Points kun je naast Level Ups uitvoeren ook je schelpenverzameling raadplegen.
Vooral een rasechte Souls-like, met wat toegevingen
Ook al is het spel een rasechte Souls-like, toch zijn er verschillende opties voorhanden om het spel wat toegankelijker te maken voor wie niet zo houdt van dit spelgenre. Kort samengevat komt het erop neer dat je zowel over een Story- als een Easy-modus beschikt, naast de standaard Hard-Modus. Maar zelfs bij de makkelijkere modi kan Kril nog steeds na één klap het loodje leggen, waarbij hij luidkeels een terminale “Crab!” slaakt. Dat is onvermijdelijk het geval wanneer je totaal onvoorbereid een van de vele onderwater levende bazen confronteert. Wanneer je sterft, verlies je alle Microplastics tot wanneer je ze terug gaat oprapen. Sterf je vooraleer je hierin slaagt echter een tweede keer, dan ben je onherroepelijk al je Junk-items kwijt.